Viikon lenkit + TomTom Runner Cardio


Jossain välissä oli koirablogeissa postauksia viikon lenkkeilyistä, olin itsekin innostunut ideasta, mutta sitten jotenkin oli kynnys raportoida viikon liikunnat näin avoimesti. Nyt olen seuraillut enemmän juoksublogeja ja niissä on monesti viikon liikunnat kirjattuna ylös. Ajattelin nyt itsekin uskaltautua. Nyt taas juoksulenkit sujuu hyvin. HCT:n ja sairastelun takia oli jonkin aikaa juoksuinto kateissa. Tein vain lyhyitä juoksulenkkejä hammasta purren, mutta nyt taas pystyy nauttimaan juoksemisesta. Ehkä tauko/hiljaiset viikot tekivät ihan hyvää. Ei anneta nyt ainakaan synkän marraskuun pilata lenkkeilyä. Tällä viikolla on onneksi saanut lumestakin nauttia ja valoisista lenkeistä ollaankin nautittu sillä ensi viikolla tuon lumen pitäisi olla historiaa.

ma: lepopäivä
ti: 5,4 km juoksulenkki (pk)
ke: 7,11 km juoksulenkki (pk)
to: 3,7 km fleksilenkki + salitreeni
pe: 10,3 km juoksulenkki (pk) + salitreeni
la: 3,3 km fleksilenkki (päivä messuilla)
su: 8,48 km kävelylenkki

Pakko tunnustaa etten muista varmaksi mitä maanantaina tein, mutta mulla on muistikuva ettei lenkkeilty mitään pitkää lenkkiä. Näihinhän en ole laskenut mukaan niitä korttelikierroksia mitä pitää koiranomistajana tehdä monta kertaa päivässä. Fleksilenkeillä tarkoitan melko rauhallista lenkkiä ja Elsa saa olla fleksissä. Sunnuntain kävelylenkillä taas piti mennä lyhyellä hihnalla, koska sunnuntailenkkeilijöitä oli paljon, helpompi mennä itse rennosti, kun ei tarvitse olla kokoajan olla kutsumassa koiraa vierelle.

Kaikki juoksulenkit olivat peruskestävyysalueella. Tänään oli tarkoitus tehdä mäkitreeni tai intervalli, mutta mulla oli eilen illalla polvi kipeenä niin tehtiin vain pitkä reipas kävelylenkki.

Tarvitsen kyllä taas valmiin juoksusuunnitelman, tällainen fiiliksen mukaan juokseminen ei oikein suju multa. Onneksi multa löytyy jo yksi hyvä harjoitusohjelma puolmaratonille, mutta olen vielä kahden vaiheilla aloitanko sitä tänä vuonna vai vasta alkuvuodesta, joulun aikaan tulee kuitenkin taukoja juoksemiseen ja jos olen maalla niin siellä en voi tehdä niitä salitreenejä mitkä ohjelmaan kuuluu. Yksi vaihtoehto olisi tehdä vaikka sillä ohjelmalla jouluun asti ja aloittaa vaikka alusta sitten tammikuussa.

Sit siihen kellohankintaan. Olen haaveillut uudesta juoksukellosta jo jonkin aikaa, koska vanha oli ihan kamala (tai siis ei enää vastannut mun tarpeita). Mulla meni totaalisesti hermot sykevyöhön mikä toimi pari ekaa kilsaa ja sitten se ei enää näyttänyt oikeita sykkeitä vaan antureita piti kastella kesken lenkin ja vyön paikkaa korjata. Kesällä se oli vielä suht ok, mutta ei nyt talvella jaksa alkaa säätämään tuolla pakkasessa sen vyön kanssa. Pitkään selasin muiden kokemuksia ranteesta mittaavista juoksukelloista. Oli aika kirjavia kokemuksia. Haaveilin Polarin A360 -kellosta pitkään, mutta lopulta päädyin sitten TomTom Runner Cardio -kelloon. Totesin etten tarvitse noita kaikkia A360 -kellon ominaisuuksia ja sitten jäi vähän epäselväksi onko siinä kellossa GPS:ää vai millä se mittaa matkaa. TomTomia kehuttiin facen juoksuryhmässä ja useammat henkilöt olivat testanneet, että sykkeet mittaa yhtä hyvin mitä sykevyö. Verkkokauppaan tuli juuri erä kelloja halvemmalla joten päätin, että se on nyt TomTom mikä mulle tulee.

Vielä en ole päässyt kelloa testaamaan juoksussa, koska sain tämän käsiini vasta perjantaina. Kahdella kävelylenkillä se on ollut mukana. Sykkeitä se ei ole kertaakaan kadottanut ja sykkeet vastaavat tuntemuksia. Bluetoothilla saa nopeasti tiedot puhelimeen. Yllätyin miten kattavasti se näyttää tiedot appsissa. Odotan mielenkiinnolla kokemuksia ensi viikon juoksulenkeiltä. Voisin kirjoittaa tarkempia kokemuksia sitten, kun olen enemmän käyttänyt kelloa.

Kommentit

Suositut tekstit